logo-mini

قاره اروپا

قاره اروپا

قاره ‘اروپا ، در قسمت شمالی زمین قرار دارد و پس از قاره اقیانوسیه ، دومین قاره کوچک جهان است . قاره اروپا با قاره آسیا در یک پهنه خشکی قرار گرفته‌اند و با یک‌دیگر خشکی بزرگ اوراسیا را تشکیل می‌دهند . مرز طبیعی میان اروپا و آسیا را کوه‌های آرال تشکیل می‌دهند .

مساحت اروپا حدود ۱۰ میلیون کیلومتر مربع است و بیش از ۷۳۰ میلیون نفر جمعیت دارد که یازده درصد از جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند . با وجود مساحت نسبتاً کم خود ، اروپا پس از آسیا دومین قاره جهان از نظر تراکم جمعیت است . اروپا در اصل شبه جزیره‌ای در شمال غرب اوراسیا و در شمال قاره آفریقا است . اروپا که به دلیل قرار گرفتن در منطقهٔ معتدل شمالی به قاره سبز معروف است بین آب‌های دریای خزر و دریای سیاه در جنوب شرقی ، مدیترانه در جنوب ، اقیانوس اطلس در غرب و دریای آدریاتیک در شمال قرار دارد . اروپا هم‌چنین جزایر بسیاری دارد که از جزایر بزرگ آن می‌توان به جزایر انگلیس و ایسلند اشاره کرد . شماری از شهرهای مهم و تاریخی جهان ازجمله لندن ، رم ، مسکو ، آتن ، پاریس ، و برلین در اروپا قرار گرفته‌اند .

یک‌سوم از زمین‌های این قاره قابل کشاورزی است که این درصدی بسیار بالاتر از دیگر قاره‌های جهان است . آب‌وهوای آن نیز در کل معتدل است و انسان ها از ده‌ها هزار سال پیش در قاره اروپا سکونت یافته‌است . وجود جریان آب گرم موسوم به گلف استریم که از اقیانوس به آب‌های غربی اروپا جریان دارد باعث معتدل شدن آب‌وهوای آن شده‌است . بیشتر مردم قاره اروپا سفیدپوست هستند و درصد بالای آن‌ها به زبان‌های هند واروپایی سخن می‌گویند .

پهنه اروپا به‌طور کل کم‌ارتفاع است اما کوهستان‌های آلپ ، پیرنه ، کارپات و بالکان از این قاعده مستثنا است . رودهای اصلی اروپا عبارتند از ولگا ، دانوب ، راین ، رون ، و البه . بزرگ‌ترین رود اروپا ولگا است . این رودها در جابه‌جایی مردم و کالا کمک زیادی به اهالی این قاره می‌کند .

از دیدگاه سیاسی قاره اروپا را به‌طور معمول به اروپای غربی و اروپای شرقی تقسیم می‌کنند . بیشتر کشورهای اروپای شرقی ازجمله روسیه ، در دوره‌ای در زمره کشورهای بلوک شرق به‌شمار می‌آمدند و بخشی از آن‌ها نیز در میان کشورهای اتحاد شوروی بودند. خاک روسیه که بزرگ‌ترین کشور جهان است در هر دو قاره آسیا و اروپا گسترده شده‌است . با وجودی که بیشتر خاک روسیه در قسمت آسیایی آن قرار دارد ، بیشتر جمعیت این کشور در بخش اروپایی که در غرب کوه‌های آرال است زندگی می‌کنند .

بعد از قارهٔ اقیانوسیه ، قاره اروپا با ۱۰ میلیون کیلومتر مربع کوچک‌ترین قاره زمین است . اروپا از شمال به اقیانوس منجمد شمالی و از جنوب به دریای مدیرانه و دریای سیاه و از طرف غرب به اقیانوس اطلس محدود شده‌است و مشخص کردن سمت شرقی به قارهٔ آسیا متصل است .

در مناطق شمالی اروپا کوه‌ها از نظر زمین‌شناسی فرسوده و قدیمی اند ، ارتفاع آن‌ها کم است و دارای قلّه‌های گنبدی شکل‌اند . در این مناطق ، جلگه‌های پهناور و دریاچه‌های بسیاری وجود دارد . به این منطقه از اروپا که فرسایش ، طی یک دورهٔ بسیار طولانی ، بلندی‌های آن را صاف کرده و ناهمواری‌های ملایم در آن به وجود آورده‌است ، اروپای پیر می‌گویند .

آب فراوان موجب پیدایش جنگل‌های سرسبز و رواج کشاورزی و دامداری در این قاره شده‌است . از این رو ، این سرزمین پرآب و سرسبز از گذشته‌های دور، محل زندگی انسان و بسیاری از جانوران بوده‌است و به همین علت به این قاره ، قاره سبز گفته می‌شود.

اتحادیه اروپا

اتحادیه اروپا یک اتحادیه اقتصادی-سیاسی است که از ۲۸ کشور اروپایی تشکیل شده‌است. منشأ اتحادیه اروپا به جامعه اقتصادی اروپا که در سال ۱۹۵۷ با توافقنامه رم بین ۶ کشور اروپایی شکل گرفت ، بازمی‌گردد . از آن تاریخ با اضافه شدن اعضای جدید ، اتحادیه اروپا بزرگ‌تر شده‌است . در سال ۱۹۹۳، توافق ماستریخت چارچوب قانونی کنونی اتحادیه اروپا را پایه‌گذاری کرد . اتحادیه اروپا در سال ۱۹۹۹ واحد پول مشترکی به نام یورو را معرفی کرد که تاکنون در ۱۷ کشور جایگزین پول‌های ملی شده‌است . اتحادیه اروپا با ۵۰۰ میلیون شهروند ۳۱٪ تولید ناخالص داخلی سال ۲۰۰۷ در جهان را تولید کرده‌است . (۱۵٫۸ تریلیون دلار)

جانوران

در اروپا جانورانی مانند خرس ، گوزن ، گربه وحشی ، خرگوش ، روباه ، گرگ ، سنجاب ، گراز و پرندگانی مانند عقاب ، کرکس ، لک‌لک ، شانه به سر ، مرغ سقا و بسیاری دیگر زندگی می‌کنند .

مردم

مردم ساکن اروپا ، از اقوام گوناگون هستند و به زبان‌های مختلفی از جمله انگلیسی ، آلمانی ، فرانسوی ، هلندی ، پرتغالی ، ترکی ، یونانی ، روسی ، مجاری ، فنلاندی و سوئدی حرف می‌زنند . بنا بر اعلام سازمان جهانی بهداشت ، ساکنان اروپا بیشترین میزان مصرف الکل را در سراسر جهان دارند و به همین دلیل میزان مرگ و میر به دلیل نوشیدن الکل نیز در این قاره بیش از دیگر نقاط جهان است .

ادبیات

اروپایی‌ها مهم‌ترین نویسندگان کتاب‌های کودکان و نوجوانان را تربیت کرده‌اند، نویسندگانی مانند هانس کریستین آندرسن دانمارکی ، چارلز دیکنز و خواهران برونته انگلیسی ، لئو تولستوی روسی ، سیمون دو بووار ، ویکتور هوگو فرانسوی ، لیندگرن سوئدی و کستنر آلمانی .

صنعت

اغلب دانشمندان و مخترعان و نویسندگان جهان اروپایی بوده و هستند . مردم اروپا زیاد کار می‌کنند و به این وسیله توانسته‌اند فقر و گرسنگی را در قاره خود تا حد زیادی نابود کنند . از این رو، اروپایی‌ها از ثروتمندترین مردم جهان هستند . برندهای مشهوری مانند پژو، رنو ، سیتروئن ، میشلن ، لورال ، لویی ویتون ، بنز، بی ام و ، فولکس واگن، آدیداس ، نیوا ، زیمنس ، بوش ، باسف ، بایر، رولکس ، فراری ، فیات ، ورساچه ، پرادا ، رولزرویس و بنتلی در کشورهای اروپایی قرار دارند .

جغرافیای اروپا

مساحت       ۱۰٬۱۸۰٬۰۰۰ کیلومتر مربع    (۳٬۹۳۰٬۰۰۰ مایل مربع)

جمعیت       742,452,000     (۲۰۱۳; فهرست قاره‌ها براساس جمعیت)


نظر بدهید